Op deze pagina:
• Artikel HET FINANCIEELE DAGBLAD 07.04.2012
• AANBIEDING
• CADEAUBON voor uw verwijzing
• INFO over LANDELIJKE en AMSTERDAMSE WONINGMARKT
• Artikel HET FINANCIEELE DAGBLAD 07.04.2012
• AANBIEDING
• CADEAUBON voor uw verwijzing
• INFO over LANDELIJKE en AMSTERDAMSE WONINGMARKT
"EEN BEETJE VERKOPER SCHAKELT TEGENWOORDIG STYLIST EN FOTOGRAAF IN"
HET FINANCIEELE DAGBLAD 7 april 2012
Door Gwen van Loon.
Bij een op de drie te bezichtigen woningen op de Open Huizendag werd vorige week niet aangebeld.
Wie zijn woning succesvol wil verkopen, moet zich volgens makelaarsvereniging NVM de volgende vraag stellen: ZET IK MIJN HUIS TE KOOP OF WIL IK HET ECHT VERKOPEN? ‘Daar zit een groot verschil tussen’, zegt woordvoerder Roeland Kimman van de NVM, die twee keer per jaar de Open Huizendag organiseert om de animo onder potentiële kopers op te poken.
Prijsstelling, staat van onderhoud, ligging en andere huizen waarmee eigenaren moeten concurreren spelen uiteraard nog steeds een belangrijke rol, zegt Kimman. MAAR IN DE HUIDIGE MOEILIJK MARKT IS ER SOMS MEER NODIG. STEEDS MEER MENSEN HUREN DAAROM EEN VERKOOPSTYLIST IN, OM DE WONING ZO GOED MOGELIJK TE PRESENTEREN. ‘Als je huis er niet spic en span bijstaat, wordt het dezer dagen erg lastig om het te verkopen’, weet Kimman. Zijn advies is dan ook: werk achterstallig onderhoud (alsnog) weg en laat de potentie van je woning zien in een markt waarin het aanbod vele malen groter is dan de vraag. ‘Je huis moet er meteen uitspringen.’
Huiseigenaren doen er verstandig aan potentiële kopers te laten zien dat die zo in hun woning kunnen trekken. Kopers moeten op hun wenken worden bediend. ‘In deze markt is de koper aan zet’, aldus Kimman. ‘Vergeet voor welk bedrag je buurman een paar jaar geleden zijn woning verkocht. Kijk in plaats daarvan om je heen: welke vergelijkbare huizen staat er te koop en voor welk bedrag. Bepaal op basis daarvan je eigen verkoopstrategie.’
WIE ZIJN WONING AANTREKKELIJK PRESENTEERT, TREKT ALLEREERST AL MEER BEZOEKERS OP ZOEKSITES ALS FUNDA. Dat vergroot de kans dat zij hun nieuwsgierigheid omzetten in een afspraak om het huis te bezichtigen.
Eenmaal binnen kijken de meeste huizenzoekers niet gemakkelijk door persoonlijke of gedateerde interieurs heen, is de ervaring van de NVM. Bovendien zijn banken in het huidige economische klimaat minder happig om verbouwingen te financieren.
Het inschakelen van een verkoopstylist en/of fotograaf is volgens de NVM daarom een goed idee. ‘Zij kunnen afstand nemen en jouw huis bekijken met de ogen van potentiële kopers’, stelt Kimman.
Maar hij heeft ook meteen een waarschuwing in petto. ‘Voorkom dat je huis hetzelfde interieur krijgt als de meeste andere te koop staande woningen en laat zien dat er — ondanks de styling — gewoon een plekje voor de krant is in je interieur’, zegt hij. En: 'MOOIE FOTO'S OP FUNDA ZIJN PRACHTIG EN NOODZAKELIJK, MAAR VOORKOM DAT HET PAND IN WERKELIJKHEID TEGENVALT als belangstellenden een stap over de drempel zetten. Het beeld moet wel reëel blijven.’
Kimman onderscheidt in de huidige markt TWEE GROEPEN VERKOPERS. ‘De eerste groep noemen wij “niet-realisten”. Zij denken vaak terug aan wat vergelijkbare huizen een paar jaar geleden opbrachten. De tweede groep zijn mensen die écht willen verkopen: zij zijn bereid hun huis scherp te prijzen, hebben het goed onderhouden of alsnog opgeknapt en zorgen dat geïnteresseerden zien hoe zij het huis kunnen bewonen.’
Dit zijn degenen die vaak een verkoopstylist inschakelen. MAKELAARS ZIJN NU OOK MEER GENEIGD OM HUN CLIENTEN TE WIJZEN OP DE MOGELIJKHEID GEBRUIK TE MAKEN VAN EEN PROFESSIONELE FOTOGRAAF OF STYLIST, weet Ingrid van der Aa, initiatiefnemer van het Landelijk Netwerk Verkoopstylisten (LNV).
De meerwaarde van een stylist wordt steeds breder erkend, zegt zij. ‘HET WAS HARD WERKEN OM UITGELEGD TE KRIJGEN DAT VERKOOPSTYLING EFFECT HEEFT, MAAR HET BESEF BEGINT NU ECHT IN TE DALEN.'
Praktisch advies om een woning beter te presenteren krijgt de huiseigenaar al voor een kleine € 200. Sommige verkopers gaan verder. Van der Aa: ‘Je staat er versteld van welke budgetten de stylisten soms krijgen om het oude huis in orde te brengen.’
AANBIEDING tot en met 1 juni 2012
THUISKOMEN IN EEN VOLLEDIG INGERICHT NIEUW HUIS?
Geen tijd, zin of energie om na de verhuizing uw nieuwe huis aan te pakken en in te richten?
Al meteen een woning die u inspireert, een 'thuis' waar u zich goed voelt en trots op bent?
Een nieuw huis kost veel werk en tijd. Deze verhuisservice geeft u een stress-vrij verhuisproces én een beeldschoon nieuw huis. U kunt thuiskomen wanneer het huis volledig ingericht is. Zonder dat het u tijd, moeite en duizend beslissingen heeft gekost!
Misschien staat u er alleen voor en heeft een sparring-partner nodig voor de vele beslissingen.
Of misschien gaat uw oude inrichting niet passen in het nieuwe huis.
Of u wilt een nieuwe sfeer.
The Design Touch is gespecialiseerd in styling, restyling en interieurontwerp.
U verkrijgt snel een leefomgeving die functioneel, esthetisch en qua sfeer bij u past en weldadig aanvoelt. Zodat u deze nieuwe levensfase soepel en met een berg aan positieve energie en inspiratie kunt aanvangen!
Lees HIER verder.
Tot en met 1 juni 2012: 10% korting op de deeldiensten of 15% op fullservice.
Deze verhuisservice wordt in Amsterdam en omgeving geleverd en is maatwerk.
Vraagt u een VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK aan?
020-8508452, 0636304911 of marin@thedesigntouch.nl.
THUISKOMEN IN EEN VOLLEDIG INGERICHT NIEUW HUIS?
Geen tijd, zin of energie om na de verhuizing uw nieuwe huis aan te pakken en in te richten?
Al meteen een woning die u inspireert, een 'thuis' waar u zich goed voelt en trots op bent?
Een nieuw huis kost veel werk en tijd. Deze verhuisservice geeft u een stress-vrij verhuisproces én een beeldschoon nieuw huis. U kunt thuiskomen wanneer het huis volledig ingericht is. Zonder dat het u tijd, moeite en duizend beslissingen heeft gekost!
Misschien staat u er alleen voor en heeft een sparring-partner nodig voor de vele beslissingen.
Of misschien gaat uw oude inrichting niet passen in het nieuwe huis.
Of u wilt een nieuwe sfeer.
The Design Touch is gespecialiseerd in styling, restyling en interieurontwerp.
U verkrijgt snel een leefomgeving die functioneel, esthetisch en qua sfeer bij u past en weldadig aanvoelt. Zodat u deze nieuwe levensfase soepel en met een berg aan positieve energie en inspiratie kunt aanvangen!
Lees HIER verder.
Tot en met 1 juni 2012: 10% korting op de deeldiensten of 15% op fullservice.
Deze verhuisservice wordt in Amsterdam en omgeving geleverd en is maatwerk.
Vraagt u een VRIJBLIJVEND KENNISMAKINGSGESPREK aan?
020-8508452, 0636304911 of marin@thedesigntouch.nl.
CADEAUBON VOOR UW VERWIJZING!
Als u The Design Touch aanraadt bij vrienden, bekenden of collegae en dat leidt
tot een concrete opdracht van min. € 300,=, krijgt u een cadeaubon van € 75,=.
Deze kunt u bij The Design Touch besteden aan een dienst naar keuze.
Mailt of belt u daarover, of laat de nieuwe opdrachtgever uw naam en adres doorgeven.
Alvast heel hartelijk dank!
Als u The Design Touch aanraadt bij vrienden, bekenden of collegae en dat leidt
tot een concrete opdracht van min. € 300,=, krijgt u een cadeaubon van € 75,=.
Deze kunt u bij The Design Touch besteden aan een dienst naar keuze.
Mailt of belt u daarover, of laat de nieuwe opdrachtgever uw naam en adres doorgeven.
Alvast heel hartelijk dank!
http://www.nvm.nl/actual/april_2012/nvm_slecht_kwartaal_voor_woningmarkt.aspx
NVM: SLECHT KWARTAAL VOOR WONINGMARKT
12 APRIL 2012
Het eerste kwartaal van dit jaar was voor de woningmarkt het slechtste kwartaal sinds het uitbreken van de kredietcrisis in 2008. Het aantal transacties is met 15,6 procent afgenomen in vergelijking met een kwartaal eerder.
De prijs van de gemiddeld verkochte woning ging 2,8% omlaag ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Het totaal aantal verkochte woningen door NVM-makelaars bedroeg 18.549. Kopers kunnen van de slechte markt nog steeds profiteren; ze kunnen nu kiezen uit bijna 28 woningen bij dalende vraagprijzen. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) in haar (voorlopige) analyse van de woningmarkt over het eerste kwartaal van 2012, die vandaag is gepresenteerd.
Het zwakke consumentenvertrouwen, de economische stagnatie in ons land en de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet hebben duidelijk een stempel gedrukt op de Nederlandse woningmarkt in het eerste kwartaal. De onzekerheid bij de consument neemt toe, waardoor hij de beslissing om een ander huis te kopen uitstelt.
“Uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het vertrouwen nergens anders zo sterk gedaald is in het afgelopen jaar in Europa”, stelt NVM-voorzitter Ger Hukker.
“In ons buurland Duitsland staan de zaken er bijvoorbeeld heel anders voor. Daar is weinig onrust over de pensioenen en is de woningmarkt heel anders georganiseerd. Mensen moeten bij de koop meer eigen geld inbrengen, er is een grotere vrije huursector. De woningmarkt is stabieler. In de afgelopen vijftien jaar zijn daar geen prijsstijgingen geweest en de hypotheekproducten zijn goedkoper en transparanter. Bovendien is er geen oplopende werkloosheid. De Nederlandse markt wordt daarentegen gedomineerd door onzekerheid, een afnemend besteedbaar inkomen en een dalende leencapaciteit. De woningmarkt is daarnaast een vertrouwensmarkt, dus daar komt het negatieve sentiment extra hard aan.”
De onzekerheid op de markt vertaalt zich in een lager aantal verkopen. Hierbij moet worden aangetekend dat het eerste kwartaal, het winterkwartaal, doorgaans slechter is dan het najaarskwartaal (vierde). Gemiddeld ligt het aantal transacties 9,3% lager, gemeten vanaf de eeuwwisseling. Het afgelopen kwartaal zakte het aantal verkopen echter met 15,6% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2011. Het aantal verkochte woningen door NVM-makelaars bedroeg in het eerste kwartaal 18.549. Het totaal aantal woningverkopen (gehele markt) kwam voor dit kwartaal naar schatting uit op 24.500. Nog altijd wordt 22% van de woningen binnen drie maanden verkocht.
De prijs van de gemiddeld verkochte woning daalde het afgelopen kwartaal met 2,8%. Dit is de sterkste daling binnen een kwartaal sinds het eerste kwartaal 2009. De prijs van de gemiddeld verkochte woning bedroeg in het eerste kwartaal 214.000 euro. Op het laagste punt van de woningmarkt tot nu toe (het eerste kwartaal 2009) kwam de prijs van de gemiddeld verkochte woning uit op 219.000 euro. Voor het gemiddeld verkochte appartement werd in het eerste kwartaal 163.000 euro betaald, voor een vrijstaande woning gemiddeld 353.000 euro.
Hukker: “De woningmarkt is veranderd van een verkopers- naar een harde kopersmarkt. Huizenprijzen staan onder druk en woningen staan langer te koop. De koper is keizer in deze markt. Verkopers doen er goed aan om hun vraagprijs aan te passen aan de nieuwe marktomstandigheden. Wie zijn huis succesvol wil verkopen, moet een realistische vraagprijs hanteren. Anders laten kopers je links liggen.”
http://www.nvm.nl/actual/april_2012/nvm_ook_lichtpuntjes_in_woningmarkt.aspx
NVM: OOK LICHTPUNTJES IN WONINGMARKT
12 APRIL 2012
Ondanks de moeilijke omstandigheden zijn er ook positieve voortekenen dat de markt toegroeit naar een nieuw herstel. Zo lijkt het aanbod aan te koop staande woningen te stabiliseren, onder meer door een groeiend aantal intrekkingen, zo stelt de NVM in een reactie op de woningmarktcijfers over het eerste kwartaal van 2012.
In totaal werden afgelopen kwartaal 14.988 duizend woningen van de koopwoningmarkt teruggetrokken. Hukker: “Dit wijst op een nieuw realisme in de markt. Verkopers die eigenlijk niets op de markt te zoeken hebben, bijvoorbeeld omdat ze hun vraagprijs niet willen aanpassen, trekken zich terug.” Een klein deel van de woningen die van de markt wordt gehaald, wordt verhuurd.
NVM-voorzitter Hukker vindt het positief dat het aanbod niet verder is toegenomen. Ook constateert hij dat verkopers meer bereid zijn de vraagprijs aan te passen. “Het aantal aanpassingen is nog nooit zo hoog geweest. Verkopers beginnen te beseffen dat ze niet meer het onderste uit de kan kunnen halen. Ze worden daartoe natuurlijk ook gedwongen door het grote aanbod. Deze lagere prijzen zijn positief voor de kopers, die ook profiteren van een wat lagere hypotheekrente.” De verkopersmarkt is een kopersmarkt geworden, die zich kenmerkt door een ruim aanbod, beperkte vraag, veel bedenktijd, meer onderhandelingsruimte, reëler prijzenaanbod, meer onderhandelingsruimte en de koper is leading. Toch is er volgens Hukker ook een groep ‘nauwelijks kans tot succes’ verkopers, die het afgelopen halfjaar de prijs niet hebben aangepast, ondanks de prijsdalingen en de grote concurrentie. Deze groep heeft vaak hun huis een halfjaar of langer in de verkoop staan.
De NVM voorspelde aan het begin van het jaar dat het aantal transacties in 2012 met 5% zou afnemen. Ook de prijs zou met 5% dalen. In het eerste kwartaal, het traditioneel slechte ‘winterkwartaal’, is het aantal transacties echter met liefst 15,6% gedaald, in vergelijking met het kwartaal daarvoor. Dat is fors lager dan het seizoensgemiddelde: normaliter scoort het eerste kwartaal 9,3% lager dan het voorgaande kwartaal. De NVM verwacht voor het tweede kwartaal dat de daling van het aantal transacties zich doorzet. De prijs zal ook omlaag gaan, maar minder hard dan in het eerste kwartaal.
Het aantal vestigingen van NVM-makelaars is het afgelopen kwartaal uitgekomen op 2.777. Dat is licht minder dan het aantal in december 2011 (2.788). Het aantal NVM-makelaars kwam uit op 3.951, tegenover 3.954 in december 2011. Hukker: “Het zijn zware tijden voor makelaars. Het komt nu echt aan op ondernemerschap en creativiteit. Als NVM staan wij onze leden op alle fronten bij.”
CIJFERS AMSTERDAMSE WONINGMARKT
Uit de statistieken van Centraal Bureau voor de Statistiek van 21-12-2011 blijkt dat er in 2011 zo'n 2 - 4% minder Amsterdamse huizen zijn verkocht dan in 2010. Het landelijke gemiddelde is 4% minder verkochte huizen.
In 2010 wisselden 7.697 huizen van eigenaar in Amsterdam.
De stand in 2011 tot en met november staat op 6.741 verkochte woningen.
Dat is gemiddeld 612 verkochte huizen per maand.
Stel dat december 2011 net als december 2010 een topscore behaalt (1.33 X het maandgemiddelde 612 = 814 huizen), dan komt de totaalscore in 2012 op 7.555 huizen. Een daling van 2% ten opzichte van 2010.
Maar als de verkoop in december op het gemiddelde blijft steken van 612, wordt de score 7.353. Een daling van ruim 4 procent.
De huizenprijzen lagen in 2010 gemiddeld 120,9 procent ten opzichte van het ijk-jaar 2005.
In 2011 was dat tot en met november 120,8 procent. Ook hier een daling.
Gezien het aantal van 10.414 in Amsterdam te koop staande woningen d.d. 21-12-2011 (bron: www.huizenzoeker.nl) is de kans dat uw woning in december verkocht wordt statistisch 1 op 17 - (in het allerbeste geval) 13.
Deze statistiek komt echter niet overeen met de praktijk. Er zijn huizen die nagenoeg onverkoopbaar zijn.
De kans dat uw huis verkocht wordt neemt exponentieel toe naarmate het huis
• in betere staat is,
• beter gepresenteerd wordt,
• en een betere verkoopprijs heeft
dan de concurrerende huizen in uw buurt en prijsklasse.
U kunt er zelf voor zorgen dat uw huis tot de kansrijksten behoort!
THE DESIGN TOUCH, Drs. Marin de Rochemont
020 - 850 845 2 / 06 - 363 04 911
marin@thedesigntouch.nl
Om een email te sturen klik HIER
020 - 850 845 2 / 06 - 363 04 911
marin@thedesigntouch.nl
Om een email te sturen klik HIER